Primo Hollowbite Ti vs Husselfelt Isis Drive

Тема в разделе "Вопросы по железу", создана пользователем Boва Slide, 16 апр 2013.

Статус темы:
Закрыта.
  1. Boва Slide

    Boва Slide колхозник

    Сообщения:
    1.327
    Всем добрых суток!
    В общем сложилась такая ситуация по выбору системы,хочу объективных мнений.
    Холобайт с титановой осью и суммарным весом около 980 г.
    [​IMG]
    Против Исиса с весом 1237 г.
    Все знают как выглядит.

    В общем интересно мнение про использование во фрирайде системы бмх...она мне показалась очень надежной...
    Ценовую категорию не трогать....все уже в наличии.Прима подмутилась на халяву.
     
  2. Rithor

    Rithor Старожило

    Сообщения:
    1.784
    Boва Slide, В первую очередь это вопрос звезды -есть ли сейчас БМХ звезды рассчитанные на узкие МТБ цепи? Второй вопрос-каретка. Рама должна быть с 68 кареткой это раз и БМХ евро-каретки под 22мм ось не отличаются живучестью мягко говоря.
     
  3. Boва Slide

    Boва Slide колхозник

    Сообщения:
    1.327
    каретка 68...про звезду в курсе,занимаюсь поиском...а что там летит то?промы как промы....заманивает оська.Даже не знаю что делать))
    --- добавлено: 16 апр 2013 в 22:09 ---
    ну чет вроде накопалось
    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35928
    .....на крайняк у меня фреза есть:spiteful:
     
  4. Rithor

    Rithor Старожило

    Сообщения:
    1.784
    Промы и летят...Очень мелкие оне. :cool:
    --- добавлено: 16 апр 2013 в 22:15 ---
    Boва Slide, Дело личное,но по мне так бредовая затея...
     
  5. Boва Slide

    Boва Slide колхозник

    Сообщения:
    1.327
    Rithor,спасибо за мнение)
     
  6. dalek

    dalek Местный

    Сообщения:
    961
    Звезды-то есть. На том же чейне. Была у меня бэм звезда Brave HardRocker 38т, 9ск цепь налезала :crazy_mad:
    Но звезда от сверхлайтового катания за 2 месяца стала нехило так восьмерить, хоть и весила, как танк и была весьма толстой.

    Так что в фр, имхо, сомнительна пригодность такой конструкции+могут траблы с креплением успока быть. +бмх-шатуны с лёгкостью могут упереться в перья.
     
  7. A-GanG

    A-GanG Местный

    Сообщения:
    731
    Что за рама и вилка если не секрет?

    звезды renthal, теоретически можно заказать через пилот-мото на приморской

    звезда 4X 34-44t звезда BMX 25-32
    [​IMG] [​IMG]
     
  8. Green

    Green Старожило

    Сообщения:
    2.118
    Могу продать шатуны LeafCycles MotoSticks (804гр. с шатунным болтом и болтом для звезды), двухкомпонентная система, сталь, лёгкие и прочные, без лишних болтов, стальных проставок в алюминии и.т.п.
    Звёзды под тонкие цепи были на чейне, как альтернатива есть отдельные пауки.
    Только, как уже сказали выше, нужно померить, чтобы по перьям встало нормально, у меня вариант с длинной осью, на большинство МТБ должно ставится без проблем.
     
  9. Boва Slide

    Boва Slide колхозник

    Сообщения:
    1.327
    Да я на интенс собрался ставить))если интересно то смотри http://www.dhfr.ru/forum/threads/476/
    уже отказался от идеи.....
    действительно как сказал Rithor, подшипники хлипковатые по сравнению с промами giga pipe,
    dalek,да ты прав неразрешимая проблема с успоком.
    В общем спасибо всем кто отписался,пусть стоит исис...
     
  10. A-GanG

    A-GanG Местный

    Сообщения:
    731
    блин, это ж подвес, тут проблемы с евро-кареткой не так актуальны, тем более 68 а не 73мм...

    ИМХО при остальном комплите (который, кстати, ни разу не АМ , как иногда собирают эти рамы с воздушками однокоронками и трех-звездными системами) трувативы смотрятся "поставил что было", а замес с холобайтами вполне соответствует духу MRP Bones combo, более чем уместному на раме 2002 года.
    1. торцануть стакан, купить евро с стальными чашками и не париться :thumbup:
    2. каретка с внешними чашками
    [​IMG]





    Или переходник FLY euro-to-Spanish

    [​IMG]




    понравилась статья (почти на тему)

    <cut>

    I thought I'd share my experiment since it worked out pretty good. I wanted to do something different with the bottom bracket in my 2008 SE OM Flyer. The 2008's came with a Euro bottom bracket. There didn't seem to be a lot of inexpensive different BBs to pick from and all were either silver or black (I wanted gold or red). Also, the cartridge bearings that fit in a Euro BB are pretty small and don't look like they'd be too durable; I guess that's why they use 4 bearings instead of 2.

    When I found out that the external bearing Euro BBs that mountain bikers use have cartridge bearings with the same outer diameter as Spanish bearings, the project was started. The bottom bracket in question is the type used with Hollowtech, Mega Exo, or X-Type cranks. These cranks have a 24mm spindle (not sure if there are other sizes) that is fixed to the drive side arm; the non-drive arm is held on with a pinch bolt (kinda like what Bullseye was doing 25+ years ago). The bearings sit outside of the BB contained in cups. The arms sit right against the bearings; if spacers are needed to adjust chainline, they are added between the BB shell and the cups. None of this is really important as I'm using only the cups for this project. The thing that's important is that their bearings have an outer diameter of 37mm, same as Spanish bearings. Spanish bearings come with inside diameters of 19mm, 20mm, and 22mm. This allows the use of just about any 3-piece crank spindle. Unfortunately, there are no bearings that will work with 7/8" spindles (Profile SS and Bullseye cranks).

    You can find these BBs pretty cheap. Usually they come in black or silver, but there are some colors too. I got a couple of these gold RaceFace ones in the $20 range. As it sits, the spindle hole is 24mm.
    [​IMG]


    The center section is just a sleeve to keep contaminants out. I won't be using it.
    [​IMG]


    After the black cover is popped off, you can see the bearing. The bearing itself has a 25mm inner diameter. The cover has a 24mm inner diameter. I won't be using the covers obviously.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Bearings out. There is a little seal pressed in that fits against the bearing cover. I'll leave it in; it won't be in the way.
    [​IMG]


    The threaded section on this particular BB is extra long. I had to file some of the threads off the end so that it would seat all the way in the OM Flyer's BB shell.
    [​IMG]


    X-Type bearing (25x37x7) on the left; Spanish 19mm bearing (19x37x9) on the right. Spanish bearing has bigger balls making it a little more heavy duty and a little thicker.
    [​IMG]


    Spanish bearings installed in the cups. Notice that they slightly protrude from the cups since they are thicker. The original bearings with their cover installed sat flush in the cup.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Continued in next post (looks like only so many pics can be displayed in 1 post)...
    blue78
    Mar 16 2011, 07:33 AM
    I'm using Profile cranks, so a internal spacer is needed. The BB doesn't come with one since the cranks that go with it use pinch bolts. This is a non-typical set up, so the spacer is a custom length. A piece of metal conduit could have been used, but I got a longer than need spacer from Profile. I didn't keep track of the actual length I cut it down to. I would imagine that different types of cups might place the bearings slightly different, so one length might not work for another. I carefully measured everything, cut the spacer slightly long, then slowly filed it to exact length. I used a small machinist's square to make sure the spacer had square ends. It took a long time. I had to keep assembling the whole thing to check, then take it apart to file more, then repeat. It was worth it though to get it perfect. After I had it good, I noticed that the BB shell on the bike needed a little facing (making the ends nice & flat & square). I only did a little, but afterwards, I had to go back and file the spacer a little more. The idea is to make the spacer just long enough so that when the BB is assembled without the spindle, the spacer will gently stay in place. If the spacer won't stay in place, it's too short and the bearings will push inward when the arms are tightened. If the spacer contacts the bearings before the cups are fully threaded in, the tightening of the cups will push the bearings outward. Either way, if the bearings are side-loaded, they will feel tight or bind up.
    [​IMG]
    [​IMG]


    I had 2 spindles sitting around. The titanium one is slightly longer which turned out to be a plus...
    [​IMG]


    With the chromoly spindle I had, the splines start right where the bearing will sit. I didn't like the idea of all splines contacting the bearing.
    [​IMG]


    The longer titanium spindle has some non-splined area to contact the bearing.
    [​IMG]


    Here's the parts I put together. Starting on the non-drive side: Profile dress-up cone (the 5mm one normally used on the drive side), shim washers (I believe they were each 0.1mm thick), bearing/cup, spindle/spacer, bearing/cup, shim washer (I believe this one was 0.5mm), Knight retro spider, chainring. I used a dress-up cone made for American BBs. The cone itself has an outer diameter close to the outer diameter of the cup; I thought this would look better. A cone for a Spanish BB would have a diameter the same as the Spanish bearing.
    [​IMG]


    The groove in the back side of the cone is meant to give clearance to the outer rim of the bearing. the inner rim of the bearing fits against the cone. The cone spins with the bearing, but clears the outer rim of the bearing which stays stationary. Since the American cone diameter is larger than the Spanish bearing diameter, the groove in the cone is in the wrong place. You could file the groove down to where it needs to be, but what I did was use the shim washers to give it just enough clearance. This is why I used a shim washer between the spider & bearing also. You wouldn't want the spider to grind against the bearing's outer rim. If you had a sprocket or spider with an spindle hole adaptor bushing, the bushing would space the sprocket away from the bearing.
    [​IMG]

    Of course, you could omit the dress-up cone and just use spacers in it's place. The dress-up cone is mainly there to cover the bearing for aesthetics.

    With all the extra stuff sticking out of the BB shell, the chainline gets affected. Normally you want somewhere around a 42mm chainline. I purposely used a spider that would be placed on the outside of the chainring so that the chainring would end up closer to the frame, reducing the chainline. Even with that, I ended up with about a 45mm chainline up front. My Bullseye hub & freewheel combo had about a 41mm chainline, so I used a spacer between the hub & freewheel. The spacer actually came with the X-Type bottom bracket. Euro BB thread is the same diameter as the freewheel thread and they both use the same spacers. The spacer is 2.5mm thick and made the rear chainline about 43mm. Not too bad and doesn't rub or anything. I also purposely used a Knight spider instead of the current Profile one. The Knight spider has a 19mm center hole while the Profile one has a 22mm center hole. An adaptor would be needed with the Profile spider which would push the chainline out another 2mm or so.
    blue78
    Mar 16 2011, 07:38 AM
    The finished Product. It spins great! There's very little resistance.
    [​IMG]
    [​IMG]
    </cut>
     
  11. Rithor

    Rithor Старожило

    Сообщения:
    1.784
    Придется докупать спенишь под 22 и перепресовывать подшипники. И не факт,что в данном варианте хватит длины оси для нормальной посадки шатунов.
     
    dalek нравится это.
  12. Boва Slide

    Boва Slide колхозник

    Сообщения:
    1.327
    Во во! а точить эксклюзив нет никакого желания)
     
  13. A-GanG

    A-GanG Местный

    Сообщения:
    731
    умываю руки :ninja:
     
  14. Green

    Green Старожило

    Сообщения:
    2.118
    А какой особый смысл в холобайтах? Тяжёлые даже с учётом титановой оси. если ничего не путаю они прямые, тоесть под прямым углом к каретке а а не как обычно у БМХ шатунов немного с наклоном. Можно взять под ось 19мм. с еврокареткой как выше на фото и всё встанет без проблем.
    Чего это они хлипковаты, сколько отьездил и нормально, один от попадания воды сдох. У меня была еврокаретка вообще под 4 подшипника, которые полностью в стакан помещались, снаружи только ободок, чтобы откручивать.

    Насчёт перьев, у моей рамы были широченные перья, мои шатуны с длинной осью встали без проблем. Народ на другие МТБ рамы ставил обычные БМХ шатуны с короткой осью.

    А что там с успоком не так? Точно знаю, что ставили.
     
  15. Boва Slide

    Boва Slide колхозник

    Сообщения:
    1.327
    Green, у меня успок колхозный долго объяснять)) да хотел просто поэксперементировать,разнообразится.... про надежность гуглил и читал....дискусия не имеет смысла))через 2 дня за холобайтами приедет покупатель)
     
Статус темы:
Закрыта.

Поделиться этой страницей